FORUM LOGICUM
Opis projektu
Zespół realizujący projekt planuje przeprowadzenie kursorycznych zajęć fakultatywnych z zakresu filozofii skoncentrowanych na rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, posługiwaniu się wybranymi narzędziami z zakresu logiki i retoryki. Zdolność do krytycznego i poprawnego myślenia jest warunkowana następującymi czynnościami intelektualnymi: właściwe postawienie podejmowanego problemu (będące w szczególności efektem poprawnego formułowania pytań), posługiwanie się poprawnymi definicjami, eliminowanie błędów wieloznaczności, dobór adekwatnego do podejmowanego problemu sposobu uzasadniania zdań zaangażowanych w prowadzoną analizę, dyskusję, debatę; współmierne oczekiwania co do pewności przyjmowanych tez w zależności od metody ich uzasadniania. Wymienione sprawności są o tyle interesujące dla uczestnika kursu, o ile żywi on przekonanie, że sam krytycyzm jest wartościową postawą poznawczą. Planowane zajęcia mają po pierwsze pobudzać skłonność do krytycznego rozważania wybranych problemów filozoficznych, po drugie: dać podstawowe logiczne narzędzia do realizacji takich rozważań. Z uwagi na takie zamierzenie, kadra realizująca proponowany projekt planuje podzielić zajęcia każdego kursu na bloki tematyczne:
Forma zajęć, w której przewiduje się udział wieloosobowego zespołu ma urozmaicić zajęcia, zaktywizować uczestników i pokazać im różnorodność stylów i filozoficznych treści występujących w dyskusjach uniwersyteckich. Debaty tematyczne będą prowadzić młodsi pracownicy naukowi z udziałem logików, zajęcia (1) oraz (4) profesorowie filozofii; zajęcia z logiki i retoryki poprowadzi zespół logików kierowany przez profesora. Zajęcia zakończy debata ekspercka kierowana przez profesora filozofii.
NIE MOŻEMY SIĘ JUŻ DOCZEKAĆ. BĘDZIE SIĘ DZIAŁO!!
Katolickie Liceum Ogólnokształcące
im. Św. Melchiora Grodzieckiego